Körde lite fel

 
En dag kvar på ön.
På torsdag är det dags att ta bussen till Krabi för att flyga till Sydney. Så på torsdag fm ska jag lämna tillbaka moppen som funkat jättebra.
 
 
Ja, att jag hade litet huvud visste jag väl, men att jag skulle behöva en barnhjälm som till och med den är lite för stor. Jag behöver i alla fall inte ha underbett för att hålla den på plats, dessutom är det visir på den som bara hålls uppe om jag kör fort. Så fort jag kommer i ett gupp och det finns det gott om, så åker visiret ner.
Jaja, den funkar hyggligt och bra när det har regnat.
Och som det regnat sen! Inte så mycket ihållande men det har kommit skurar så det dånat på taket. Nedanför huset, som ligger lite högt upp mot berget, är det som en liten insjö. Där låter grodorna så högt på kvällarna så det hörs ända upp när vi sitter ute 

 
Sedan mina vänner åkt vidare så har jag haft lite att pyssla med. Kompletterat lite hushållsartiklar,
det är jätteroligt att handla här på Lantas Åhlens! Sortimentet är oändligt. Det är högt i tak så det finns massor att välja på. Och nästa allt i plast! Inte kostar det nåt heller!

 
Här på Palm beach (vet faktiskt inte om det heter det) har vi tillbringat många timmar.  Ibland under tak när solen varit för varm eller när det varit lite mulet. Att ligga och läsa en bra bok och lyssna på vågorna är nästan lite meditativt.
 
 
På måndagar är det marknad strax nedanför där jag bor. Då blir det en kebab till lunch. Supergott!
 
 
Jag är så glad, Oskar, att det inte är du som är där uppe och balanserar! Barfota på bambustänger! Vågar knappt titta!

 
 
Mycket konstiga frukter. Till vänster är en picklad mango. Hade jag aldrig hört tala om. Det är tydligen inte så ovanligt. Smakade som saltgurka (nåt för dig Marie). Mango inlagd i saltlösning. Inget att ha i yoghurten som jag trodde. Den till höger är en speciell lime som var extra syrlig. Skulle nog funka i en GT möjligtvis. Ser ut som en liten hjärna!
 
Häromdagen bet jag sönder en tand och eftersom det var muslimsk helgdag både i onsdags och klämdag på fredag (tror jag) så var inte tandläkaren på plats för än i dag.
Så dagen började hos tandläkaren. Och det var en väldigt positiv upplevelse. Snacka om högteknologi! Först en undersökning och två röntgenplåtar sedan en ny tid på em.

 
Idag blev det lite tokigt som det kan bli ibland (rätt ofta när det gäller mig)
 
 
Jag tänkte så här. Jag kör till Old Town (tvärs över ön) och köper mig ett linne.
Där blev det lite fel. Körde av mot Klong Nin och tänkte okey, jag tar den stora rundan dit. Men jag körde och körde, helt plötsligt körde jag förbi Same Same, då förstod jag att det blev lite tokigt. Men är man på en ö så kommer man ju fram till slut. Jag hamnade längst ner på ön. Och jag har ju velat se Nationalparken och det fick jag idag;-) även om det inte blev något långt besök
 
 
En vacker plats! Hit ska jag ta er nästa gång vi ses härpå ön, Helen!

 
Gott om apor var det. Den här lilla hade spanat in att tjejen bredvid mig hade en påse i handen och tuggade på något, så den låtsades tvätta händerna samtidigt som den sneglade på påsen som hon nu hade stoppat in under tröjan. Gjorde sedan några försök att ta påsen men blev ivägkörd!
 
 
Dom fanns lite överallt

 
Fyren som ligger på den sydligaste spetsen på Koh Lanta ser imponerande ut (inte lika fin som på Landsort, Monika) men fin ändå!
Nu insåg jag att jag inte hade så lång tid på mig innan jag hade nästa tandläkarbesök.
Så det får bli en tur hit nästa gång också.
 
 
Mycket märkliga växter finns det här

 
Om jag vetat vilka backar det var vete i attan om jag åkt den här vägen. Det här lutningen var 17% och slutar med en nittiograders kurva. Och så såg det ut nästan hela vägen. Upp och ner gick det och apor som helt plötsligt satt mitt i vägen.

 
Passerar återigen Same Same, som är en av mina favoriter
 
 
Stannar för lunch i en liten by
 

 
En hårt nygrillad kyckling med papajasallad. Åh, så gott!

 
Sitter återigen i tandläkarstolen. Denna gång en och en halvtimme. Snacka om att de är långt före oss när det gäller teknologin. Allt sker digitalt (nästan). Det blir en ny krona, inte vad jag tänkt mig men jag antar att det är billigare här än om jag väntar till i Sydney! Och imorgon ska det vara klart!
Efter det blev det en tur till handelsträdgården. Nya växter till uteplatsen.
Det blir så himla fint! Mer om det senare!
 
Ja mina vänner, det blir det sista från ön. Nästa gång blir det från Sydney.
Åh, så jag längtar, både till de mina och min egen lilla studio
 
Massor av kramar från mig till dig!
 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala