Nostalgi tripp och en lång blogg

 
 
 
En magisk morgon vid Vitsands strand
 
 
 Som ni alla vet så blir det mycket promenader eller motion, om man vill kalla det så. Försöker gå minst 5 km varje dag. Ibland blir det milen också, och då är det skogen ungefär halva sträckan. Underbart den här årstiden
 

Första gången jag passerade den här "bostaden" så vände jag och tog en annan stig. Numera passerar jag den flera gånger i veckan. Ibland finns dom där, hälsar artigt och ler. Egentligen så bor dom ju helt fantastiskt om man inte tänker på hur det kan se ut där inne, eller hur dom frusit på natten. Men omgivningen är ju underbar. Allt är ju relativt, men bättre än att sova i portgång! Tänk så mycket vi har att vara tacksam för!
 

Skönlockad! I onsdags kom jag till den där gränsen ni vet där det inte går längre.  När jag kom till Pia så säger hon att - du är ju lockig. Så det blev inte så mycket kortare men så mycket lockigare. Kände mig väldigt kvinnlig helt plötsligt! Jag fick höra när jag var i 40 års ålder av en av mina närmaste att långt hår i 40 års ålder ser bara patetiskt ut. Haha, det är kanske därför jag tidigare har haft en kortare frisyr. Ja, jag är väldigt nöjd med min lockigare och lite längre frisyr nu i alla fall.

 
Därefter åkte jag genom ett så vackert svenskt landskap att man blir nästan rört och väldigt ödmjuk och tacksam för att man får leva i all det vackra vi har. Anledningen till min resa var en gammal vän som jag träffade.
 
 
 På väg hem så slår det mig, att nu ska jag passa på att se omgivningarna runt min födelsestad.
Är det bara jag, eller är det fler som tycker att naturen blir bara vackrare och vackrare ju äldre man blir?
 
 
En av mina bästa bilder enligt mig själv! Spegelblankt så man ser huset i vattnet. En magiskt vacker morgon! Man blir andäktig!


 
 
Fick för mig att jag skulle återse.....
Den här mannen! Sist vi sågs var när Åsa och jag var ute och körde då Åsa var i 20 års åldern

 
Han bodde inte så tokigt, den där Calle!

 
Vad gjorde man i den här lilla hytten. Tog en snaps och en liten sillbit kanske?

 
Hade kunnat gå där hur länge som helst

 

 
Gjorde också ett besök vid Sunborns kyrka

 
Vilket fint ställe om man ville synas

 
Kyrkan ligger så vackert vid sjön




 
Körde sedan vidare och hittade denna vackra plats där. Vitsand!



 

 
Undrar ofta när jag ser en sådan här stig som kanske tidigare varit en stor väg och vad som har hänt här. Stigar som den här och parkbänkar får min fantasi i rörelse
 
 
 
Sedan gjorde jag något som var en av resans höjdpunkter! Jag letade mig upp till farmor och farfars gamla gård i Mora by i Gustavs. Det var en gång en stor gård med arrendator massor av kor.
 En sommarstuga på tomten som det kunde vara då.
Det enda som fanns kvar var de gamla grindstolparna. Jag gick runt och mindes farmors rosenbuskar som jag än i dag kan känna doften av.
Tänk om jag kunnat hitta några spår av växter. Det hade varit fantastiskt roligt att få ta med sig hem

  När jag gick där så kunde jag verkligen känna att en del av min historia fanns. Min far var något av släktens svarta får, av någon anledning jag inte vet. Det finns kanske en anledning varför äldre människor börjar släktforska 

 
Det andra som fanns kvar var en gång ladugården. Nu upprustad, många gånger. Jag kan fortfarande se farfars gamla traktor stå bredvid ena av sidan huset

 
Jag avslutade turen med att hälsa på hos pappas grav. Kan man ligga vackrare med hembygden framför sig. Han fick i alla fall dela familjegraven!
 
 
Ja så var jag hemma igen då. Jag gick till SÖS igår fram och tillbaka. Drygt en mil blev det. Och vackert där också!

 
Här har det hänt grejor sedan i januari då jag gick här senast. En ny profil på Liljeholmskajen har växt fram.

 
Och nu ska jag jobba även lördag och söndag. Direkt efter det blir det en tur med mina tjejer på Ålands hav. Det ser jag fram emot.
 
Ut och njut i den vackra naturen 
  • 

Kommentarer

  1. Oj så många vackra bilder!

    SvaraRadera
  2. Ja vilka idylliska bilder. Sverige när det är som vackrast.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala