Sommartider hej hej

Så här ser många av mina dagar ut! Just nu läser jag andra delen av Kristina Ohlssons deckare. Mycket bra.

Förra torsdagen hade jag Helen här på lunch. Så trevligt. Samtalsämnena tar aldrig slut. Så som det är med gamla vänner.
Sedan börjar en ny seglingsvecka och första kvällen går vi bara över Mysingen till Rånö hamn. En jättefin kväll. Så många vackra solnedgångar och spegelblankt hav det varit.

Dagen därpå fortsatte vi till Kymmendö. Strindbergs ö.

Vi gick över fårhagar och skog och kom så småningom fram till skrivarstugan.
Det var ju här han satt och skrev Hemsöborna. Tydligen fanns det en verklighetsförankring till historien, så efter han skrivit Hemsöborna var han inte välkommen till ön. Så kan det gå!

Ingen dålig utsikt han hade!

Vi fortsätter mot Härsö. Där vi satte oss och tog ett glas rött och lite goda ostar.
Life is good;-)

På väg upp mot Stockholm

Danvikstull

Vi hälsas välkomna av den här familjen. Vi hade tänkt oss upp till Wasahamnen, men ändrade oss.
Så vi seglade in i Navigationssällskapets gästhamn som ligger alldeles nedanför Waldemarsudde där spårvagnen vänder.

Chris och Tommy var i stan och hade hyrt cyklar så vi trampade runt på Djurgården i solskenet. Bland annat var vi på Rosendals trädgårdar och tanken var att vi skulle luncha där men det fanns inget som vi tyckte passade, så vi fortsatte.

Vi fortsatte till Biskopsudden där vi käkade gott. Precis när vi käkat färdigt för att fortsätta så öppnade sig himlen. Jisses vilken skur det kom. Om man säger att det regnade småspik så är det ingen överdrift.

Då vi ändå var så nära hemma passade jag på att ta en sväng hem för lite blomvattning och samtidigt skulle det handlas lite käk till kvällens gäster.  Lyckades få till en trerätters på båten.
Därefter var det allsång på Skansen

Inte såg man mycket inte. Men stämningen var det inget fel på.
På väg tillbaka var vi bjudna till vänner till Chris och Tommy som bodde mitt emot Skansen ingång där lyssnade vi på Orup från Skansens och hade det trevligt!

Tillbaka i Bianca så var det bara att krypa in i förpiken och vaggas till sömns.

Innan vi seglade vidare passade vi på att ta en tur in till Gamla stan för inhandlande av lite nya sjökort

Vi skulle ut till Stora Nassa som ligger i ytterskärgården och är fullt av grynnor och så otroligt vackert

Där träffade vi jättetrevliga vänner Lennart och hade en helafton

Helt underbara dagar..

....och kvällar

Det är något alldeles speciellt med Stockholms skärgård

Inte är det synd om oss inte. Ibland får man till det;-)

Snart tillbaka i Nynäs men först en sista kväll innanför Ryssundet.
Vi tar kanoten genom det smala sundet som egentligen är bara en muddrad ränna. Innanför där är det inte särskilt djupt. Vattnet höll 21 grader. Härligt!
Men hur lätt/svårt är det att ta sig i och ur en kanot i gummi tror ni? Jag vet någon som gjorde en vurpa när vi skulle i efter badet;-))
På kvällen gjorde vi en längre tur under en bro och ut i en lagun.
Snacka om naturupplevelser!

Väl hemma igen på Bollstavägen  blev det lite Ernst

Idag hade jag stämt träff med Gunnel som jag träffade i Sydney. Så roligt att vi fick till en träff innan hon åker tillbaka. Lunch i Kungsan och en promenad mot Slussen där vi skildes åt. Nästa gång vi ses blir i slutet på januari i Sydney

På kvällen bjöd Marie på middag och jag fick träffa den här tjejen, Malala. Som sitter lite konstigt och ser ut som en liten tjockis men är allt annat än det!

Den här backen hem med cykel är inte att leka med