Vecka 50

 
 
 Hos grannen slår man på stort. Massor med juldekorationer! Ett rör in på gården där man kan lägga slantar som går till något barnprojekt. Fantastiskt!
 
 
Julhandlat på Café Svensson. Burken ser lite större ut än den är, tyvärr! Men så goda! Med lite grönmögelost och några droppar honung. Himmelskt gott!
 
 
En annorlunda julgran, men är det café/bar/bokhandel , så är det naturligtvis böcker den är gjord av! Vågat att ha i baren kan man tycka;-) 
 
 
Den här veckan har inte varit som de andra veckorna. Det har känts som att balansera på slak lina. Usch!
I måndags skulle jag till Medicare för att få nya ögondroppar egentligen. Passade då på att fråga om hon kunde titta på mina munsår som inte riktigt ville läka. Det togs prover och hon sa då, vilket inte var så psykologiskt, att det kunde vara läppcancer. Det är en vanlig cancerform här! Eller herpes! Det är ju lite skillnad! Jag skulle få svar proverna på torsdagen.
Det var ingetdera.
Tack o lov!!
Men jag lärde mig att alltid ha solskyddsfaktor på läpparna. Fast jag tycker nog att jag varit duktig med det tidigare också.
 Det blev en hemsk vecka med mycket funderande hit och dit. Om det värsta skulle hända ska jag åka hem då eller???
Tack Monika för ditt lyssnade och tröstande, jag kände din hand! Och Åsorna som hjälpte till att skingra tankarna!
Man förstår också hur livet kan förändras från ett ögonblick till ett annat. 
Livet är verkligen skört!
 
 
Som jag tidigare sagt så bor jag mellan Bondi Juntion och city. Oxford street går mellan de båda platserna och jag älskar den streetan.
Tyvärr så är den väldigt exklusiv, som hela Paddington förresten är.
 Men det finns mycket att titta på där.
 
 
Om jag går Glenmore road upp till Oxford street passerar jag det här paret!
 
 
När jag går till Coles (typ Ica) och ska handla så går jag förbi tennisklubben. Idag var det de yngsta som hade lektion. Satt andäktiga på rad och lyssnade

 
Paperbark tree tappar sin bark nu och blir alldeles "nakna".

 
Här går jag till Coles och handlar. Massor med fåglar som låter hela tiden.
Nya fågelläten hörs också, undrar om de flyttar sig mellan söder och norr? Eller mellan Austalien och Europa? Hmm! Jag har inte hört någon koltrast i alla fall;-) Får väl googla!
 
 
 
 Fredagskvällen hade jag inget särskilt för mig så jag tog boken med mig och gick till Centennial och satte mig. Det var+ 35 grader och fuktigt på dagen.
Men plötsligt började det att blåsa, ni vet sådana där varma men ändå svalkande vindar. Åhh, vad jag njöt. Tänk att jag får uppleva detta! Jag är så tacksam. Åsorna tror att jag måste göra saker hela tiden men jag är så nöjd med det livet jag lever här. Mer äventyr än så, har jag inte behov av.
Vaknar varje morgon, sakta, min kropp behöver vakna sakta. Äter frukost länge och funderar på vad jag ska hitta på idag!
Hur många har en sådan morgon?

 
Brukar alltid ta en tur in till flying fox och bara titta och lyssna.
Så exotiskt!


 
Sitter ett par timmar här läser lite och njuter!
 
 
I morgon är det sista dagen innan sommarlovet på engelsk undervisningen. Då ska vi alla ta med något typiskt som vi har på julbordet. Så idag har jag stekt köttbullar och gjort rödbetssallad.
 I Australien har man rödbetor i allt, nästan! Till och med i hamburgarna!
Det ska verkligen bli roligt att se vad de andra har med sig.
Förra måndagen försökte jag förklara att vi firar Lucia. De tyckte det var jättekonstigt!
 Ljus i håret?

 
Efter köttbullsrullningen for jag vidare till Estonian Club i Surry Hill där Svenskar i Australien i samarbete med Svenska kyrkan firade Lucia. Dexter agerar jultomte varje år och det förstår man, skägget är äkta. Så söt, om man får säga så. Kan lite svenska och är ofta på Café Svensson.

 
På bussen igen och försökte leta mig fram till Roseberry som är en nytt område, där Anna och Micke bor. Hittade så småningom efter lite virrande hit och dit.
Åt väldigt gott och drack glögg.

 
Se vilken söt tonåring!
Vi firade både Tilda som fyllt år och Lucia.
Vilken dag det varit!
 
Puh, där tog det slut. Trevlig Lucia för er som kvar lite av dagen.
Själv säger jag gonatt på er
 
 

Kommentarer

  1. Låter som ett behagligt liv.
    Ja, Anna kan det där med att laga gott tilltugg. Vi var där förra resan och skulle "bara" få tilltugg. Magen i 4 hörn (du vet)
    Vi har tittat på Luciamorgon, handlat lite julklappar och varit på bio (nya bondfilmen) Nu lagar vi mat, lyssnar på jazz och dricker lite bubbel. Inte så pjåkigt det heller ��

    SvaraRadera
  2. Ja hu vilken opsykologisk läkare. Skönt att det gick bra ❤️
    Annes låter ditt liv väldigt behagligt ❤️��❤️
    Vi kan väl höras på Skype på julafton
    Kram kram
    Gun

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala