Kylslaget



Det var på Fat turtle jag åt den godaste maten. Friterad sparris och räkor till förrätt och en fisk till varmrätt med så mycket smak i. Försökte fråga vad det var för kryddor men fick inget riktigt svar
Hemligt recept?


Innan solen går ner kommer dom i  stora mängder. Väldigt närgångna!


Bortsett från apor så har vi inte sett så många vilda djur


Benjamin syrsa?


Missan spanar in något. Hon marscherade in nästan på en gång när vi flyttat in


Sedan fanns hon där hela tiden! Så mysigt!


Kände mig iaktagen i duschen


Kjell och jag var och skulle göra footchrub men det blev någon språklig miss. Det blev en helkropps massage istället. Men vad gör det? Skönt så otroligt! 
Så nästa dag när tjejerna är och tränar så gör vi ett nytt försök, fast nere i Saladan. 

 
En eftermiddag kör vi till Thai cat och badar. Vi har liksom lite fri tid på eftermiddagarna när tjejerna tränar.
Att sitta och läsa i en sala nära vattnet är så härligt när det är varmt. 


Innan jag åkte var jag och botaniserade på mitt nya bibliotek här i Västerhaninge.  Tyvärr var inte utbudet särskilt stort. Men den här kan jag varmt rekommendera.  Handlar om två kvinnors öden under andra världskrig. Så bra!


Den andra som jag lånade var också den helt okänd. Spännande från första sidan. Sträckläste på flyget i drygt elva timmar!
En trilogi. 
Så nu måste jag jaga två och trean. Handen har ett jättestort och nytt bibliotek. Så det får bli ett besök där


På lördagskvällen var vi bjudna på middag på ett fantastiskt vackert och nytt ställe på skogssidan. Men innan dess ville Åsa E pröva att snygga upp sin svärmor. Vi blev båda väldigt nöjda. Åsas sminkförråd är enormt. Mycket på grund av att det mesta köpts på nätet och det blir lite svårt  när man inte provat på sin egen hud.
Mitt förråd blev också lite större när jag åkte hem än när jag kom.


Vi tog mopparna och körde till Mailee highland och var med om, inte bara fantastisk mat, utan en otrolig kvällshimmel


Utsikten var magisk


Mor och dotter. 
När man träffas så sällan blir tiden när vi umgås så otroligt värdefull. Tacksam


Några av tjejerna är lite lika så är jag lite osäker om det är Meja eller Mello som sitter på fläkten. 


Det är tur att vi har mopparna så vi kan ta oss runt på ön. Här på Cliff Diamond käkade vi lunch


Sista kvällen var vi i Saladan. Åter igen ett för mig nytt ställe


Väldigt trevlig personal för att inte tala om sällskapet och utsikten var ju inte så pjåkig.  


Vi visste redan att vi skulle bli tvugna att tillbringa den sista natten i Krabi eftersom bilfärjorna var intällda på torsdag morgon på grund av kraftig ebb. Åsorna delade taxi med oss eftersom Meja skulle på en ultraljudsundersökning.


 Det fanns en kvällsmarknad runt hörnet av hotellet. Vi var båda sugna på Thai pannkaka. Vi hittade denna dam som med stor finnes fixade varsin pannkaka


Avslutade med glass som gjordes medan vi väntade


Mitt rum på hotellet med en AC som inte funkade. Låg med en blöt handduk på mig och försökte sova


På morgonen var vi uppe med tuppen och käkade frukost. Sedan blev det morgonmarknad för mig


Lukten var inte trevlig på den här avdelningen, särskilt på morgonen!


De stora ser ut som bananblommor. Går dom att äta tro?


Mycket gott fanns det


Nu väntar vi bara på att bli upphämtade 


Efter drygt elva timmar ska vi nu till slut landa. En väldigt lååång flygresa, känns det som, med skrikande barn oavbrutet, drar jag en lättnande suck när det är dags att lämna flyget och ha fast mark under fötterna. Tack och lov har Gun så snällt lovat hämta oss. Oändligt tacksamma är vi!


Utan Helen och Edwin hade den här resan inte varit möjlig. Tack snälla ni. Jojo har haft det jättebra. 
När jag hämtade honom tog det någon hundradels sekund innan han fattade att det var jag som stod där. Sedan var han ju helt vild och galen. Så glad!
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala