På turné

 
Sista vecka har jag varit på resande fot. Inge konstigt, tycker ni! Nej så är det väl med en så rastlös själ som jag är. Jag tog tåget upp till Mora där jag blir upplockad!
Åt sedan Kalixrom, rökt rådjur, röding och mycket annat gott. Och finviner;-)
 
 
Det är hit vi är på väg.
Nej Gun, det fanns inga islandshästar just här. Men däremot så stod det tio, tolv hästar mitt i vägen när vi körde hit.
 
 
Mysig stuga med mysiga omgivningar. Fläckvis med snö och uppe på fjället låg snön kvar. Tyvärr så var vädret inte det bästa när vi var där!
 
 
Öppen spis är egentligen det enda önskemål man har när man bor så här!
 Trägen vinner. Till slut så tar det sig;-)
 
 
Jag försöker få mina fem kilometer. Det finns ju inget dåligt väder sägs det. Men det vete sjutton.
 
 
Styggbäcken
 
 

 
På vägen hem var det kossor. Varav en del vägrade flytta på sig. Dom är stora, korna. Vi fick nästan ner i diket för att ta oss förbi.
 
 
Efter ett par dagar med fjälluft fortsatte jag till Margot i Ljusdal som knappt hade landat från Spanien. Mycket god mat och intressanta diskussioner. Margot som funnits i med och motgång i många år. Underbart med sådana vänner.  Jag har många sådana vänner, tyvärr bor en del inte så nära. 

 
Runt sjön, vad den nu kan heta, tog jag mig.
 
 
Man märker verkligen att vi bor i ett långsmalt land. I Messlingen fanns inte tillstymmelse till grönska men här har det kommit lite längre.  Jätteskön promenad. I Ljusdal stannade jag bara ett dygn
 
 
Åkte sedan till Babben och Kjelle i Vallsta i närheten av Bollnäs. Babben som varit resesällskap många gånger och som jag blev bekant med på sextitalet och som är Helens syster. Mycket roligt har vi delat både nu och då.
Det känns som jag åkt runt och ätit gott i flera dagar. Det märks där, där midjan skulle suttit. Mycket gott, både mat och dryck har det blivit.
Det blir till att gå mycket och äta mindre framöver.

 
En guidad tur i omgivningarna 

 
Vilken beach!

 
Zebbe poserar snällt de sekunder han var stilla. Ett riktigt charmtroll och en riktig buse;-)

 
För en tid sedan så lade Åsas en gammal kompis ut en bild på en bok som hon hade läst. Eftersom jag läser mycket tar jag gärna emot boktips så jag frågade om hon visste om den fanns som e-bok. Det gjorde den inte. Men jag har en inbunden bok som du kan få, sade hon. Häromdagen kom då boken plus en till. Det visade sig att hon var översättare till båda böckerna. Nu ser jag fram emot att få öppna första bladet. Men först ska jag läsa ut Måns Kallentofts sista bok.
Vad vore livet utan böcker?
Hann knappt hem så har jag jobbat på södra BB. Jisses vad jag sprungit. Jättejobbiga pass. Fötterna var så ömma och det kändes som ett maratonlopp.  
 
 
Mina gamla gympadojor har jag haft i fem år.
Man kan ju gott säga att dom var helt utslitna. Jag köpte ett par nya gympadojor på Lidl för 199 kr härom veckan som gav mig stora blåsor på hälarna.
Jag inser att dom måste få kosta lite mer än 199 kr eftersom jag går så mycket som jag gör, dessutom börjar mina knän bli lika utslitna som mina dojor.
 Så idag har jag köpt nya. Herre Gud jag har aldrig ägt ett par så dyra skor, 1 499 Kr. Men om det är  några skor som får kosta, så är det väl den slags sko. Det var 20% rabatt och till på köpet fick jag mina fötter fotade, så nu går jag som på moln!
 
Nu kommer snart mina fina utflyttade grannar på middag. Det skulle bli grillning men himlen är vidöppen så det blev en kycklinggryta som Ragna beställt
 
Upp tidigt och jobbar förmiddag i morgon
 
Kramar från mig till dig

Kommentarer

  1. Ja du gympadojjor är väldans dyra, mina kostade 1300..... Jag ska få börja promenera igen, dock korta sträckor på "mjukt" underlag.
    Synd att det inte var hästar där, jag har tänkt ett tag att de skulle vara kul att testa.
    Ses i morgon mamsen
    kram
    Gun

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala