Första ön: Koh Jum

 
Ska försöka beskriva lite vad jag varit med om.
Koh Jum är en liten ö som ligger mellan Krabi och Koh Lanta. Jag vet inte riktigt hur jag hittade den ön. Men jag sökte en liten ö i närheten av Koh Lanta, och som inte hade så mycket annat än ett hav och en strand. Där skulle jag sätta ner fötterna och stanna tiden. Och det överträffade alla mina förväntningar. Finns bara ett ord
MAGISKT
Efter att flugit nio timmar så blev det mellanlandning i Bangkok för att sedan ta inrikes till Krabi. Från Krabi skulle jag ta mig med minibuss till hamnen för vidarefärd och det skulle ta ca tjugo minuter. Det tog ca fyrtiofem minuter! Så när jag kom till hamnen och frågade efter båten till Koh Jum så skakade gubbarna på huvudet och sa att tyvärr den ha redan gått! Nästa går imorgon! Men som tur var så var det fel. Det kom en thaigubbe i en tucktuck som sa hoppa in, så tror jag du hinner med. Herre Gud jag trodde aldrig att det gick att köra så fort med en tucktuck. Det var bara att hålla i sig
 
 
Jag hann! Efter 1 timme på havet så var jag äntligen framme! Åhh, vad jag längtar tilbaka dit!

 
Om jag hade vetat hur underbart den ön var hade jag stannat längre, men jag hade bara bokat fyra dygn. Den här ön har allt jag drömt om och mycket mer.

 
Så här älskar jag att bo när man är på semester och allra helst i Thailand. Väldigt primitivt men med lite lyx som fina cremer på tvättstället. Dörren låstes med hänglås, vilket man var tvungen till eftersom det fanns gott om apor som lärt sig hur man tar sig in. Och inför natten var det bara en hasp att låsa med.
 
 
Och pool fanns också (vilket jag inte förstår riktigt när havet är så nära) Mysig familjär restaurang fanns på 2 min gångväg

 
"Hyddan" var av bambu. Sned och vind så när man reste sig för hastigt ur sängen så for man in i väggen. Den lutade alldeles förfärligt. Charmigt!!
 
 
Det mysigaste med alltihop var ju att man kunde höra havet rulla in dygnet runt
 
 
 
Från stranden kunde jag se min bungalow 

 
Min favorit plats på stranden
 
 
När det blev för varmt så var det bara att flytta in under träden
 
 
Ett välfyllt bibliotek fanns det också. Det bästa med de,t är att man hittar böcker som man kanske aldrig skulle hitta annars. Många böcker har jag läst!
  
 
Underbara kvällar

 
Ja, jag måste nog säga att det här var nog Thailands bästa så här i efterhand
 
Underbara Koh Jum. Nästa gång jag åker till Thailand blir det Koh Jum, åtminstone en vecka. Eftersom det inte finns mycket att göra där så kanske det blir lite för lugnt att vara någon längre tid!
 
Carpe diem mina vänner
 
 


Kommentarer

  1. Underbara bilder Karin :)) Man riktigt känner vinden från havet och dofterna :))

    SvaraRadera
  2. Ja det ser verkligen jättemysigt ut och tänk att man aldrig har hört talats om stället. Hoppas det inte blir alltför upptäckt så det får behålla sin charm.

    Lill-Åsa

    SvaraRadera
  3. Vilken resa du gjort och detta ensam. Någon gång skall jag resa ensam. Tror det är gott att visa för sig själv att man klarar just att resa ensam.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala