Kultur och pyttipanna


 
Botaniserar på dagarna och lär mig hitta. Stan är verkligen stor, vidsträckt!  Det går bättre och bättre, om jag får säga det själv. Tur att jag har talets gåva, även om det blir tokigt ibland och gör mig så jäkla frustrerad!
Jag bor mittemellan (ungefär) Bondi junction och Centrum av Sydney (rätta mig om jag har fel;-). Mellan dessa båda områden går Oxford street. Går ofta där, särskilt på kvällar när jag är ute eftersom det är upplyst och alltid mycket folk som rör sig. Nu är jag ju inte ute på nätterna förstås.
På dagtid försöker jag hitta åt båda håller på smågator. Där finns lite skugga och massor av fina hus och trädgårdar att beundra.
Av någon anledning;-) så hamnar jag ofta i Botanical garden, när jag går mot centrum. Det är så underbart rofyllt och som i en sagovärld
 
 
En del ser konstgjorda ut
 
 
Och en del ser bara konstiga ut!
 
 
Jag gjorde också ett försök att fånga trädallén i Hyde park, Åsa. Men det krävs allt en riktig kamera för att fånga helheten. Men vackert är det
  
 
I slutänden på parken stod jag länge och försökte hitta den där kompassen i skallen som många har, dock inte jag! Vek sedan av mot S:t Marys katedral.
 
 
Mäktig och väldigt stor
 
 
Gick sedan vidare till Australian muséum.

 

 
Jag älskar verkligen urbefolkningens konstart som består av miljoners miljoner prickar och bildar mönster. Kommer inte alls till sin rätt här tyvärr
 

 
Mitt stora projekt är vår gemensamma uteplats som ingen brytt sig om på många år. Vilket är väldigt tråkigt eftersom huset jag bor i består mest av små studios. På varma kvällar kan det va gott och sitta därute. Nu används det mest att hänga tvätt. Massor av bortglömda växter är det också. Innan den riktiga sommaren kommer ska jag nog fått liv i uteplatsen. Att ägaren inte gjort något åt det beror på att huset såldes för en månad sedan och den nya ägaren tar över först nästa år.

 
Idag efter väl förrättat arbete på uteplatsen fick jag för mig att jag skulle ta en cappucino i centrum, vilket jag också gjorde.  

 
På S.t James Place blev det  en jättegod sådan.
 
 
När jag satt där så fick jag se att Café Svensson serverade pyttipanna. Eftersom jag var i närheten så stegade jag dit och åt en jättegod hemlagad pyttipanna. Jisses så gott.
 
Kramar från mig till Dig



Kommentarer

  1. Ja det tar ett tag att få ordning på kompassen. Men du har ju tiden och du har rätt att du bor mellan Bondi Junction och stan.

    Pytt i pannan såg väldigt gott ut. Bara knäckemackan med prästost på och en kall öl som fattades :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala