Tur o retur Ängelhom

 

2012-04-14 09.56.26

Gun var så snäll och lånade ut sin bil för Skåneresan. Tack Gun!

Det är alldeles för sällan som man får rå om dom närmaste alldeles för sig själv. Det är kvalitetstid det! Och det mysigt att sitta och småprata i så många mil. Jag hämtade upp Oskar klockan sju på morgonen i värsta snöstormen. Det var inte kul att köra bil i det vädret!  Bilarna körde i 50 km på motorvägen och vet man då att man har 50 mil kvar så blir man väldigt frustrerad. Och slaskigt var det ända till Nyköping. Usch!

2012-04-14 09.56.52

Här fikar vi i Ödeshög på väg ner.En rastplats som dom flesta känner till som är på väg söderut. Tyvärr var det inte så välskött längre men det smakade gott  ändå.  

2012-04-14 14.08.19

Och så var vi då framme ii Ängelholm. Varje gång jag kommer dit så slås jag av att det är så vackert. Den här utsikten hade jag i åtta år vid matbordet.       Magiskt!! En bild som alltid är i rörelse eftersom vattnet hela tiden rör sig. Här promenerar stans hund ägare flera gånger om dagen.

2012-04-14 14.30.30

När jag är i Ängelholm måste jag bara till Melvins grav på smådjurskyrkogården i bokskogen och sätta en blomma.

2012-04-14 14.44.21

Kyrkogården vid Allhelgonaafton är som ett enda ljushav. Så vacker! Och här vilar den finaste och mest älskade Golden kille som funnits. Det är nu sex år sedan han gick bort. Varje gång, lång efter han var borta när man öppnade kylskåpet så väntade man på att höra hans tassar mot parketten. 

2012-04-14 14.51.01

På väg tillbaka går vi längs ån. I hela den bokskogen har nu stans förskolor sina lekplatser Här är Pytteskogen. Att den heter Pytte ska jag strax förklara!

2012-04-14 15.03.35

Ännu har inte så många båtar lagts i och turistbåten Laxen har ännu inte gjort sin premiärtur.

2012-04-14 15.08.38

En vanlig syn utmed ån.

2012-04-14 15.11.07

Och här Pyttebron som snart är ett minne blott tyvärr. Har funnits där i 104 år Men nu ska det bli en ny väg där. Så synd!  Pytte betyder kyckling på skånska och här bodde en bonde som hade en massa kycklingar när Pyttebron byggdes. Därav namnet. Ser ni pilträdet har musöron eller vad man säger när det är pilar.

2012-04-15 16.54.45

Ja, här är målet för min resa. Ett alldeles otroligt vackert bord i skiffer. Här har många goda middagar serverats och många roliga stunder avnjutits. Väger ca 100 kg så jag vågade inte ta i. Som tur är, är Oskar en stark kille och tillsamman med ditkallandes Gnisten så löstes det.

2012-04-15 08.18.30

Här en liten Emma som har Uffe som en stor favorit och som träffade förra året när vi var ner.

2012-04-14 18.54.26

Söndag morgon flyter Rönneå stilla.

 

2012-04-16 11.45.19

Måndag blev helt plötsligt ledig dag och då blev fönstren putsade och parketten på balkongen lagd så snyggt det blev! Nu ska jag iväg och tvätta bilen som tack för lånet.

Ha det gott och tack Oskar för hjälpen och trevliga stunder

Kommentarer

  1. Ja det bordet där har man skrattat massor och ätit super gott vid.
    Golvet på ballisen blev kanoners
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig resa. Ja, det är så mysigt hos Uffe. Tråkigt med Pyttebron.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att åka en iväg på en liten utflykt med barnbarnet. Det är sådant som jag ser fram emot att få göra. Det ska bli riktigt roligt med barnbarn i framtiden :-)

    Ha en fin dag Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala