Snäll

 

2012-08-31 11.18.57

Framför mig låg fyra lediga dagar, visste inte riktigt hur jag skulle fylla dom. Förkastade tanken på att åka till Skåne eller Ljusdal. Blev hemmavid!

Torsdag morgon sov länge och åt frukost och återgick till sängläge lyssnade och tittade på regnet, läste. Skönt! Eftermiddagen blev det fint väder och jag hade tid hos frissan och lite bankärenden. Ska snart klippa de sista banden med mamma. Hon fick tillbaka lite pengar från skatten och det ska hämtas ut och fördelas till oss. Och det är inte så enkelt som det låter. Men nu fick jag tid att ordna med det. När jag ändå var i stan och inte ville gå hem så tog jag treans buss till Slussen och strosade tillbaka mot Skanstull. Alla uteserveringar var fyllda till sista plats. Götgatsbacken och Medis var packat med folk. Man fick en hint om hur det kan vara när sommaren är som bäst. Tillbaka till Skanstull gick jag genom Ringen och slank in på Lindex som plockat fram höstkläderna. Där blev det en ny fin mössa, en extra krage mot höstvindarna, Skitsnygga skinnhandskar, en svart tröja, Nu fick jag tillfälle att kasta (till insamlingslådan)två andra svarta som både hade gjort sitt och ett fodral till mobilen blev det också som jag ska ha när jag är ute och stavgår.

2012-08-31 10.49.37

Jag tror att (nästan) alla  kvinnor håller med mig, att shoppa när man känner sig lite låg höjer humöret väsentligt Det och glad rytmisk musik är balsam för själen. Håller på och gör en mapp på Spotify  med “gålåtar” som jag ska ha när jag är ute och går. Blev tamej17 danssugen! Och att få prata med positiva människor är också humörhöjande. Pratade men Åsa på morgonen och det är lika mysigt varje gång. Men herre gud vad jag saknar henne. Jag tror alla mammor som har sina barn på så långt avstånd känner så. Samtidigt som man är både glad och stolt över att de har vågat följa sina drömmar. Blandade känslor verkligen. Sedan ringde Helen Andersson från Falkenberg som lägger ner hela sin själ för singelverksamheten. Hon är ute i hela landet och föreläser och lyfter verkligen sin publik. Och henne har jag som vän, vilken förmån!  Hon ringde på torsdagskvällen och kände på sig att hon behövdes. Hon ger verkligen av sig själv. Henne var jag och lyssnade på i Helsingborg första gången hon var en av föreläsarna på en Inspirationsdag som jag var på. Sedan dess har hon varit en människa som jag ser upp till, Slumpen eller ödet gjorde så att hennes och mina vägar korsades för några år sedan.

Tacksam för alla underbara vänner som man har och aldrig någonsin får ta för givet.

2012-07-28 15.48.49

De dagar då termometern visade 29,8 var få denna sommar. I tisdags var det fler på jobbet som såg frost på marken i augusti, förstår ni? Fredagen var ihållande regn hela dagen. Lågtrycket kändes som det låg på mina axlar. Klev inte ur sängen förens det var lunch.

När jag gick i terapi för många år sedan fick jag lära mig mycket bl a att man ska vara snäll mot sig själv när det känns motigt. Göra sånt som man blir glad över, sköna bad, massage och köpa sig nåt som man blir glad över. Jag tror att de flesta av oss är så mån om att göra andra glada och tillfredsställda att det är lätt att glömma sig själv. Jag tror också att det mycket vanligare bland oss kvinnor.

Man har så mycket att vara tacksam för tre vuxna underbara döttrar och många goa vänner 

2012-08-31 14.37.28

Jag ringde Irene (ännu en god vän) och ville bjuda henne på middag på lördag. För henne passade fredagen bättre, så fick det bli. Och då måste man ut i regnet vare sig man vill eller inte. Och det finns ju inget dåligt väder sägs det så på med regnkappan. Regnkappan som jag köpte i Lubeck när jag bilade genom Europa 1987. Då förstår ni kanske att det regnade även där. Men jag har haft god användning av den. Det bästa är att den snabbt kan bli en kort jacka.

2012-08-31 14.25.06

Tog min kärra att dra maten i och gick till Lidel och handlade. Till förrätt, Skagen röra på rostat bröd och toppade med stenbitsrom, till varmrätt  Gourmelax med saffranssås. Desserten vaniljglass med inlagda plommon( tror jag det var). Sista kvällen i Skopelos hade de marknad på torget där det såldes varor som var hemmagjorda av kvinnorna i stan. Köpte två burkar. En med inlagda plommon? och en med apelsiner i sockerlag. Blev en fin middag.

2012-09-01 11.12.37

Irene hade med sig en jättefin blomma som jag tycker ser ut som paprikor. Men det ska vara chilli sägs det. Fin var den och glad blev jag.

Lördag regnar det fortfarande och jag måste ta itu med stryktvätten och lite kontorsarbete som jag ligger efter med.

Ha en fortsatt trevlig helg alla läsare

Kommentarer

  1. Men nu ser det ut som ni ska få fortsatt sol och fint! Fin bild på dig i regnkappan från Lübeck :). Skönt att ha vänner som finns där när man behöver dem.
    Kram från oss

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala