Ödet, skyddsängel eller inte min tur ännu

 

2012-10-13 14.35.17

Att ödet är med och styr kan man väl välja att tro på eller inte. Men om inte ödet varit med och styrt hade jag inte suttit här och bloggat just nu, mina döttrar hade inte haft någon mamma. Låter dramatiskt, jag vet, men precis så var det!  På väg ner till Skåne somnade jag bakom ratten. Jag låg i innerfilen på motorvägen och körde ca 110-120 km och var väldigt trött, fick skärpa till mig då och då för att inte somna men jag tänkte att vid nästa avfart kör jag av och går lite utanför bilen men just då var jag inte sömnig. Men plötsligt vaknar jag av att jag hör gruset under däcken och något som slår mot bilen, jag förstår senare att det är asfaltskanten längst ut mot gruset som är “taggad”. Jag somnade i innerfilen och körde över i ytterfilen och fortsatte mot vireräcket i mitten och bara någon centimeter från räcket  Jag förstår än idag inte hur jag kunde ha sinnesnärvaro att styra upp på asfalten igen. Sedan var jag tvungen att stanna bilen för benen skakade så det gick inte att köra vidare direkt. Trafiken var tät så de måste ha styrt undan när jag for mot mittenräcket. Den här händelsen påverkade hela min Skåneresa så jag gruvade mig för hemresan. Jag körde sedan E6 hem över Halmstad för att slippa den tråkiga vägen mellan Ängelholm och Jönköping.

2012-10-12 20.57.08

Uffe hade förberett mat och dryck som vanligt och vi hade mycket att prata om efter att ha levt många år tillsammans. En mycket god vän numera. Vi satt uppe till sent på natten och pratade.

2012-10-13 09.45.10

Hösten har kommit även till Ängelholm. Det regnade praktiskt taget hela tiden.

2012-10-13 10.20.39

Melvin fick naturligtvis en påhälsning.

2012-10-13 11.49.23

Efter det körde vi mot Glummeslöv mellan Helsingborg och Landskrona där Micke och Sussie köpt hus. Bredvid deras hus ligger Tomatens hus där vi bjöds på lunch. Den tomatpajen var gudomligt god kan jag säga.

2012-10-13 12.45.142012-10-13 12.31.082012-10-13 12.43.042012-10-13 12.44.53

Efter det gick vi tillbaka till deras hus och fikade. Alla som varit hemma hos dom vet hur fint de hade det i Miatorp i Helsingborg. Det var inte mindre fint här kan man väl säga! De hade utsikt till Hälsingör, Ven och man kunde tom se färjorna mellan Sverige och Danmark från deras fönster.

2012-10-14 10.12.58

Söndag ville jag över till Helsingör och köpa lite likör och sådant som jag hade beställt på planet hem från Grekland men som de hade missat. Men innan dess var vi till Karima och Gnistan och fikade. Jag fick ta del av bröllopsbilderna från förra året. Så fina bilder!

2012-10-14 10.54.162012-10-14 10.51.552012-10-14 10.52.202012-10-14 10.53.28

Emma var fortfarande Uffes tjej. De lekte och Emma fick “bädda ner” honom på soffan. Han är fortfarande väldigt mycket barn och har alltid varit en barnens favorit. Kan nog intygas av mina barnbarn!

2012-10-14 12.17.15

Det blev sedan en tura till Helsingör. Vi gick faktiskt inte av båten utan åt lunch och handlade. När vi gick av båten och stuvade in i bilen det vi handlad visade det sig att jag fått P böter à 300 kronor, där gick den vinsten av att det var billigare att handla på båten.

2012-10-14 17.45.02

I Ängelholm har Hemköp stängt och där har öppnats en Fisk och skaldjursrestaurang dit vi skulle gå och äta på söndag kväll. Tyvärr var den stängd på söndagarna så det blev M&M istället. Inget dåligt val det heller.

2012-10-15 12.32.27

Jag var ju ledig till onsdag men jag åkte hem på måndag för att jag hade ju lite här hemma att pyssla med. Jag kan lova att jag inte ens nickade till på hela hemresan! Stannade i Ödeshög för lite fika och en macka.

Jag kan fortfarande inte vara tacksam nog för det gick bra i fredags. Jag hade verkligen en skyddsängel vid min sida!

Var rädd om er där ute och kör inte om ni är trött. Stanna och ta lite frisk luft och drick en kopp kaffe.

Kommentarer

  1. Carina Glassér-Pohl16 oktober 2012 kl. 06:33

    Käraste Karin!!
    Vackra bilder från Skåneresan och det var väl en ängels tur att du kom dit helskinnad!! <3
    Vet precis vad du kännt och upplevt.....jag somnade men vaknade av en krasch :( Hade dock också änglavakt som överlevde. Kan säga att jag numera är klarvaken när jag kör och minsta tendens till sömnig...STANNA och andas!!!
    Stor Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Ja usch så hemskt. Lova att stanna nästa gång. Fina bilder från ett regnigt Ängelholm. Så Hemköp finns inte kvar! Det händer saker minsann.

    Lill-Åsa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala