Det växer och gror

 

2012-05-10 07.14.34

Här ska det planteras ut lite krasse, som är en av mina favoriter men hur jag än bär mig åt så får jag löss på dom när jag har dom i balkonglådan. Så nu får dom stå i rabatten här ute och skämmas! De till vänster vet jag inte vad de heter men ser ut som förgätmigej själva blomman och den sprider sig som bara den och blommar först av alla (maj) kommer från Skåne så varje gång jag varit där får jag några.

2012-05-13 15.43.46

I helgen har jag ju jobbat och när det är vackert väder är det så mysigt att gå ner till Årstaviken från SÖS. Skiner solen så luktar det tjära av Adas trappa ner till koloniområdet. Förresten finns det koloniträdgårdar i Sydney? Jag tror nämligen det är väldigt svenskt.

2012-05-12 18.37.37

Jobbarhelg så åker jag till Väsby och får lite markservice, och inte så lite heller. Frukost på sängen och middag efter jobbet. Och det här ska jag säga er var bland det godaste jag ätit. Musselsoppa med gös. Ojoj så himla gott! Det får man kanske bjuda på någon gång!

2012-05-13 15.41.46

Söndag när jag går från jobbet ser jag både syrener

2012-05-13 15.43.10

och hägg som är utslagen. Därifrån kommer ordstävet mellan hägg och syren. Det var nämligen så att då hade skomakaren semester. I år kan han känna sig blåst på den semestern. Den blommar samtidigt i år!

2012-05-13 16.02.06

Nu är dom i efter att ha putsats och slipats på. Och Årstavikens lilla servering hade knökfullt när jag passerade.

2012-05-13 16.08.13

Här slussas det ut till Mälaren och till sommarhamnarna från den gamla Skanstullsbron.

Må så gott

Kommentarer

  1. Var tvungen att googla på det här med koloniområden i Sydney och det finns faktiskt. De kallas Community gardens och tydligen ökar intresset för dem. Hade jag ingen aning om.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Stackars alla skomakare som inte fick någon semester i år. Vilken mardröm...

    SvaraRadera
  3. Vi har en community garden bara 200 meter ifrån oss. Det är väldigt populärt. Man trycker väldigt hårt nu på att man ska odla eget och klara sig själv så man kan både få höns och plantor om man bor i rätt kommun. Jag har varit ett par gånger på sådana där kurser och då får man både växter, komposter och worm farms. Fast jag tror fortfarande att det är större i Sverige.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala