En låång blogg

 

2012-05-25 19.33.27

Så blir det när man inte bloggar så ofta! Fredagskvällen blev det lite invigning av min nya balkong. Nytt golv, nymålade balkongmöbler och nya blommor. Då fick det bli sill, svenska nypotatisar, en liten klar en, ost och knäckebröd .Så himmelskt gott!

2012-05-25 20.22.08

Sedan grillades det revbensspjäll. Våra goa grannar Gunnar, Terese och lilla Tora åt ute på gården så vi gjorde sällskap med revbensspjällen och potatissallad.

2012-05-25 20.11.18

Tora gillade nog mest gräddfilen!

2012-05-26 09.59.20

Jag fick meddelande från Åsa om jag ville ha lite kräftor! Om jag ville!? Efter att inte ätit skaldjur på tio år så kan jag numer frossa i olika skaldjur. Mums! Peter (en gammal arbetskamrat till båda Åsorna) bjöd ut kräftorna på FB. Den som tryckte på gilla knappen först fick kräftorna. Åsa var snabbast men det var ju lite svårt att skicka till Australien, så då tyckte Åsa att mamman skulle få kräftorna. Så snällt!  Peter från Orust kom på lördag morgon och levererade vid dörren. Fina Peter!

2012-05-26 12.16.21

Vädret var helt underbart så vi bestämde oss för en promenad. Vi utgick från Årstaberg tvärbanan och gick vidare mot Trekanten där jag aldrig hade varit men hört talas om.

2012-05-26 12.39.21

Så fint och lagom långt för mig som har problem med ett knä.

2012-05-26 14.44.46

Lunch blev det på Hornstull. Sedan mot Mariatorget då slog törsten till. Black and Brown är aldrig fel. Där satt vi både länge och väl.

2012-05-26 15.47.54

Ser nästan ut som i Australien. Mycket folk som sitter och har picknic. Det enda som skiljer är dagen efter när det är stora drivor med skräp som folk inte har förstånd att ta med sig. Det såg jag inget av i Australien.

2012-05-26 16.19.39

Sedan blev det Medis men där blev det ingen förtäring. Det blev T-banan till Stureby.

2012-05-26 17.07.02

Jag har aldrig tänkt på hur kastanje blomman ser ut. Den är väl fin?

2012-05-26 19.26.20

Så på lördagskvällen blev det skaldjursbuffé kan man väl säga. Jisses så gott det är! Tack till Åsa och Peter. Det satt som en smäck kan man säga utan att överdriva. Sedan blev det Eurovisionsfestivalen. Grattis Loreen! Bäst av alla!

2012-05-27 17.08.53

Söndag var det morsdag! Det kan så vara att det är handlarnas påfund. Många firar det inte alls och det behöver man väl inte göra, men nog skulle jag faktiskt bli ledsen om ingen kom ihåg det. Och det skäms jag inte för att säga. Det har inte med presenterna att göra utom mer att man kommer ihåg dagen och träffas och umgås. Jag har alla ritade mors dags kort kvar sedan flickorna var små. Gun var i Barcelona denna helg med sin Ubbe. Söndagen började med Skype från Åsa (pratade en timme) sedan var jag bjuden på middag hos Marie. Gott så magen stod i alla hörn. Oskar, Axel, och Malin var hemma.

2012-05-27 18.40.06

Inte nog med god mat utan Pavlovatårta med jordgubbar. Godare tårta finns inte.

2012-05-28 18.22.15

Ja det blev en jättefin present också. En bricka som tillverkas i Tanzania av kvinnor där pengarna går oavkortat till kvinnosjukvården där, för att göra det säkrare för födande kvinnor. Sånt gillar jag!

Ha det gott

Kommentarer

  1. Jag har faktiskt inte jobbat med Peter vad jag kan minnas men väl min fina fru. Han är ju världens snällaste Peter. Oj vad silltallriken såg god ut. Mumsfillibabba. Som tur var kan man köpa allt sånt gott här också.
    Jag tror att det handlar om att vi har så otroligt mycket papperskorgar här och folk är ju faktiskt vana med att picnica året om så de borde ju vara experter...
    Härligt med en sådan bra morsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade brickan!
    Brickorna är inte gjorde i Tanzania utan på samma fabrik i Småland där Svenskt Tenn gör sina brickor. Maggan på mitt jobb jobbar större delen av året på Nkinga tar med sig tygskynkena hem, klipper till dom och skickar dom till brickfabriken och säljer sen brickorna och alla stålar tar hon med sig tillbaks till Nkinga. Mer att läsa om det här:

    http://www.nkinga.se/

    //Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syr dom upp förkläden där också? I Småland alltså?

      Radera
  3. jag håller med dig Karin, och det skäms jag inte heller för. Såklart är vi mammor värda att firas :-)

    Ha en fin dag

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala