En tillbakablick

 

1336037287795

Tisdag 1 maj påbörjade vi, jag ,Lennart och Peter en mc tur som skulle bli 200 mil. Målet för denna resa var Odense i Danmark.

2012-05-01 10.38.14

Vi har en fantastisk tur med vädret som var på vår sida. Efter allt regnande och tom snöblandat regn så var det faktiskt strålande väder hela resan. Här var vårt första stopp. Och då satt det fint med kaffe och äggmacka.

2012-05-01 11.30.44

Vi åkte småvägar för det mesta. Att färdas på mc genom ett vackert grönskande Sverige i försommargrönska  och känna doften av tallskog, ladugård och hägg i en salig blandning är underbart. Här väntar vi på färjan vid Stegeborg.

2012-05-01 15.15.37

Lunch i Västervik. Lennart hade kokat kalops dagen innan och det kokades potatis på spritköket. Här blåste det lite kallt. Men maten smakade väldigt gott. Sedan orkade vi fortsätta.

2012-05-02 09.34.50

Här hade Peter sitt gamla föräldrahem i närheten av Nybro i Småland där vi skulle övernatta första natten. Där förplägades vi med oxfilé och ett Amaronnevin. Vilken middag! Ja, inte var det synd om oss inte. Kvällen avslutades framför öppna spisen. Efter att ha suttit hela dagen på mc så blev det ingen sen kväll.

2012-05-02 11.19.15

Morgonen därpå fortsatte resan mot Köpenhamn som vi hade bokat hotell. Det var så magiskt vackert. Här tog vi en fika. Det var nästan svårt att lämna denna plats.

DSCF2330

 

2012-05-02 11.29.19

Varmt, skönt och inte mindre gott

2012-05-02 11.40.37

Fåglarna kvittrade som galna

2012-05-02 13.02.26

Visst undrar man hur de såg ut för massor av år sedan. Hur livet såg ut för de som då färdades här. Häst och vagn kanske? Vi hade våra hästkrafter under oss, betydligt enklare kan man tro.

DSCF2338

För två veckor sedan när jag var i Skåne hade inte bokskogen slagit ut men nu var den så där underbart nästan lime grön och vitsippor som ett vitt täcke.

2012-05-03 11.57.38

När vi väl kommit över till Danmark så var första stoppet Roskilde som visade sig från den bästa sida. 

2012-05-03 12.04.21

Vi passade på att titta på Roskilde domen

2012-05-03 16.36.57

Köpenhamn nästa! När vi checkat in så kan man nästan se vad herrarna hade i åtanke! Hungriga och törstiga stegade vi fram och jag ville gärna visa dom mitt favoritställe.

Bryggeriet som ligger alldeles nära Tivoli. Himmelskt goda grillade revbensspjäll. Och deras egen öl. Där har vi alla varit som varit med mig i Köpenhamn. Eller hur?

2012-05-03 17.29.16

Ja så var vi då i Odense! Och nu först tror jag att det in att det var ölfestival i stan! Men det hette Ale festival. Jag är inte så väl insatt i öl kulturen så jag fattade nog inte riktigt vad det var. Det var en trevlig tillställning. Danskarna kan det där med att roa sig. När vi satte oss vid bordet var vi ensamma.

1336059673021

Det stod inte på för än vi var tre svenskar en norrman och resten danska. Totalt åtta gubbar/killar och jag. Men vad det skrattades och jag förstod väl ungefär hälften. Danska är fanimig svårt. Alla var så imponerade att vi kommit ända till Odense från Stockholm just för den här festivalen. Till och med så kom arrangören och presenterade sig för oss! Det var första året det var ölfestival. Att vi åkte dit berodde på att Lennart var här i januari när jag åkte till Australien och fick veta att det skulle ske.

1336063142470

Lite suddiga kort blev det. Inte så mycket beroende på ölfestival som man kunde tro!

Dagen efter var det att bege sig mot Smålands mörka skogar igen. (Bilden snodde jag från nätet) Här i Malmö på Möllevångstorget åts det Thaimat.

Den enda malören på resan hände när vi väntade i färjekön. Vi hade en husbil framför oss i kön då han helt plötsligt fick för sig att han skulle byta kö! Vad gör han då? Jo, han kastar i backen och backar rakt på oss! Det gick så fort så jag hann inte blinka för än jag ser mc reser sig upp i fronten. Skärmen och sidokåpan, eller vad det kan heta gick sönder. Men vi kunde i alla fall fortsätta efter att ha skrivit alla papper. Ett par ifrån Schweiz som hade hyrt bilen dagen innan och var på väg mot Nordkap. Så kan det gå!

Värre saker händer.

Ha det gott därute!

Kommentarer

  1. Vilken trevlig resa! Tråkig avslutning med påbacningen, men huvudsaken var ju att ingen kom till skada.
    Vad mysigt med bryggeriet. Börjar nästan dreggla vid tanken på deras revbensspjäll.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala