Helsingfors

 

DSCF1395

Torsdag går vi lite tidigare från jobbet eftersom vi ska till Helsingfors och ha det lite trevligt. Klockan fem går båten Silja Serenad, som ska vara fin. Och det var det kan man väl säga. Det första som mötte oss när vi kommit in på båten var dessa damer.

DSCF1373-1

Jag hade bokat en hytt mot gågatan, och när vi packat upp och fräschat till oss så gick vi ut för att se oss omkring. Det fanns väldigt mycket att se och lukta på.

DSCF1374-1

Innan det blev helt svart utanför så begav vi oss till baren och njöt av varsin mojito och Stockholms skärgård.

DSCF1375-1 

Nu kan helgen börja! Vi satt där och njöt tills det var dags för middagsbuffén.

DSCF1379-1

Klockan tio var vi i Helsingfors och ett måste är ju saluhallen. Man njuter med ögonen och inte med munnen som tur är.

DSCF1380-1

Allt från fisk och skaldjur till….

DSCF1381-1

konditorigodsaker,

DSCF1383-1

och det färggranna grönsaksståndet. I saluhallen åt vi sedan lunch på väg tillbaka till båten.

DSCF1386-1

Jag har varit flera gånger tidigare i stan men missat den Grekisk ortodoxa kyrkan högt uppe på berget. Alla ni som varit i Grekland och i de pyttesmå kapellen som finns där, så var det här detsamma, men i mycket större skala. Mäktigt!

DSCF1389

När vi kom till Helsingfors var det bara fyra grader varmt så då åkte mössan på som jag fått ärva av Åsa. Jag hottade till den lite med en virkad blomma som jag köpte av en gammal dam på torget. Ser ni så chickt det blev med schalen i samma kulör.

DSCF1387

Vi promenerade uppför esplanaden och kikade lite i affärer, dock utan att handla något. Men vi var in på Iittala och Marimekko bland annat. Så mycket fint de har!

DSCF1391

Sedan drog vi oss tillbaka till båten för vi hade beställt Spa vid halv fyra då hann vi med lite ångbastu innan. Man måste väl ha gjort det om man varit i bastuns hemförlovade land, eller hur?

DSCF1390

Uj, så gött det var!

DSCF1397-1

Vaknade fredag morgon och höll på att missa frukosten. Det blev lite tokigt det där med omställning av klockan. Visst är skärgården vacker så här på hösten med alla sina färger?

DSCF1398

Snart iland. Hotell Forresta på Lidingö ligger vackert .

Och när vi kommer hem lördag morgon så har vi hela helgen kvar på något vis!

Mer bilder kommer så snart jag har lärt mig hur jag för över bilder från mobilen till datorn utan att behöva skicka dom först som ett mail och sedan klippa och klistra.

Helgen tog hårt (måste vara luftombytet eller något:-) så när vi kom hem har varit väldigt sega och trötta. Har mest blivit korsordslösning och middags lurer lite då och då. Skön helg!

Tack till er som tagit er igenom min låånga blogg och var rädd om er!!

Kommentarer

  1. Jag vill också åka Symfoni eller Serenade, jag tror det är Östersjöns finaste båtar. Själv åker jag till Hamburg med 2 söner på fredag!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att kunna få en extralång helg och dessutom miljöombyte. Båten ser jättefin ut och jag tror faktisk att jag har åkt den.

    SvaraRadera
  3. Vilken båt. Ser otroligt fint och lyxigt ut. Saluhallen såg fantastisk ut.
    Tänk vad man kan hinna med på ett dygn och sedan att få komma helg och ha helgen kvar.
    Ha en fin vecka Karin.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Visst va båten toppen, åkte den för ca fem år sen. Ser ut som ni haft en toppen helg.
    Kram kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala