En ledig dag

Då det mesta ska ske

Vaknar utan väckarklocka. Finns det något skönare? Inser snabbt att jag ska vara hos revisorn om en timme. Kör till Bomma och träffar Micke och hans knarriga, men kloka far. Sedan kör jag direkt till mamma som är en trött gammal mamma. Som blir så glad när jag kommer. Det enda hon vill ha är blommor och frukt. Idag blev det färska tulpaner, kiwi och päron. Idag frågade hon flera gånger,”Är det du Karin”. Vilket liv!

IMG_0003-1

Jag har beställt lunch som vi ska äta tillsammans. Och titta vilken portion med fläsk och bruna bönor. Gott. Mamma som fortfarande är en matglad dam fick hälften av min + sin egen. När jag varit där en och en halv timme har vi hunnit äta och jag har rengjort hörapparater, vattnat blommor och försökt konversera, inte lätt trots nya batterier och rengjord apparat. Jag vet inte om det är tillåtet att få säga det, men man önskar nästan att hon vore helt dement så hon slapp sitta och titta längtande ut genom fönstret och Gud vet vad hon tänker! Jag frågade idag hon svarade “allt möjligt”. Hoppas det är något roligt sa jag men hon hör ju inte. Och det skulle jag nog vara tacksam för! En tant skriker var10 sekund “hjälp mig” trots at det hela tiden sitter en flicka hos henne. Efter 1,5 timme står inte jag ut. Men mamma måste ju stå ut. Fy f-n.

IMG_0004-1

När jag sedan kommer hem upptäcker jag vad alla andra också upptäcker den här årstiden. Vilka fönster!! Men jag såg också något annat utanför fönstret! SOLEN!! Jag skiter i fönstren idag, jag är ju ledig!

IMG_0005

På med med kläder och stavar och går en snabb promenad en timme i solen. Fönstren finns nog kvar till nästa ledighet men det gör kanske inte solen. När man promenerar så går tankarna hit och dit. Både jobb och privat. Mest privat förstås. Och eftersom jag varit till mamma så är det mycket man funderar på.

2011-02-08 18;05;49 Mamma 

Det här är mamma när hon jobbar på en ögon avdelning när Huddinge sjukhus var alldeles nytt. Kan det vara i början på –70 talet?

2011-02-08 18;08;05 Mamma morris

Så här vill jag minnas henne. Med Harry vid ratten och Eddie kikar fram i baksätet. Jag hoppas att det är det här som hon nu sitter och minns. Alla semestrar med tält runt om i Sverige.

Kommentarer

  1. Vilken mysig blogg du har sväris! Fullt med tankar och fina foton. Både gamla och nya!
    Jag är så glad för att du har kommit igång med bloggandet innan vi åker iväg så att vi får följa dig i din vardag. Kram på dig och vi ses på lördag

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa.
    Jag är också glad för våran skull. Dessutom är det kul. Det känns som en resa både framåt och bakåt i tiden
    Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Å, vilka fina bilder på mormor! Vad duktig du är på att scanna! Förhoppningsvis hör inte mormor tanten som ropar hjälp hela tiden, jag väljer att tro det i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Verkligen mysigt att läsa Karin. Känns som om jag får lära känna dig bättre så här på avstånd.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åhh, vad gott det såg ut med bruna bönor med fläsk. Ja jag väljer nog att vara glad för mormors dåliga hörsel. Då slipper hon höra skrik-tanten. Du gjorde helt rätt som struntade i fönstrerna och valde solen istället. Jag kan putsa dem (jag är skyldig dig en fönsterputsning sedan Pipersgatan ;), när vi flyttar in till dig om 1½ vecka. Fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ska bli så mysigt att få rå om er en hel vecka(nåja 5 dagar då). Fönsterputs tackar jag inte nej till. (då kanske vi slipper höra att jag putsade fönstren åt dig på Pipersgatan. hihihi
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala