Sedan sist….

 

IMG_0003

Fredag morgon. Går över Årsta gärde som inte är sig likt sedan sist. Nu syns det verkligen att våren är på väg

IMG_0004

Jag kan nästan känna förväntningarna som koloniägarna har vid den här årstiden. Att gå hit och kika på vad som kommit upp och följa naturens händelser från dag till dag.

IMG_0006

Höll nästan på att blåsa bort när jag går över Årstabron. Det ser nästan ut som om Mälaren sköljt. Det är ett uttryck som jag inte tror finns här. Men i Dalarna är det t o m en tävling varje år i Ludvika tidningen där får man gissa när sjön Vestman sköljer. Alltså när isen går upp och vattnet “sköljer” över isen.

IMG_0007

Fredag kväll orkar ingen av oss laga mat. Det får bli Thailändsk hämtmat. Himmelskt gott

IMG_0016

Sedan två månader bakåt i tiden hade vi bokat in oss på Dalecarlia i Tällberg. Kunde inte ha passat bättre för någon som var helt uttömd både kroppsligt och själsligt. Så vackert på höjden av berget med Siljan som utsikt. Magiskt.

IMG_0015

Kallt, men ni kan ju tänka er midsommartid här!

IMG_0010

Rummet var både stort och väldigt fint.

IMG_0013

Och jag blev tokförälskad i dessa kuddar. Visst är dom fina?

IMG_0011

Vi åt en stadig frukost innan vi åkte så vi var inte så hungriga, det fick bli  favoritölen och en bit Gustafskorv. Inte så tokigt.

IMG_0019

Sedan bar det av nedför backen till spa huset.

IMG_0022

Det var balsam för själen och min onda nacke/axel det. Ni kan skymta Siljan utanför fönstret.

IMG_0023

Sedan blev det bubbel. Oj, där hade jag kunnat suttit ännu. Så skönt det var!

IMG_0027

Här ett kort på min fina “badpojke”. Visst kan man se att det var fler än jag som njöt. Lennart tog ett kort på mig också, men det är inte alla kort man vill publicera här.

IMG_0039

För en summa av 630kr/pp fick man då en trerättersmiddag och hotellövernattning om man prenumererade på tre tidningar av någon sort. Och det var det verkligen värt. Till förrätt valde vi halstrad pilgrimsmussla med rostad pumpacrème samt champagnemarinerad slanggurka Till det serverades det ett glas champagne.

IMG_0040

Lågtempad Hjortytterfilé på lingonmatta med ragu på confiterad jordärtskocka, kantareller och sidfläsk serveras med mandelpotatispuré.  Ett glas fantastiskt gott rödvin på det.

IMG_0043

I min iver glömde jag fota desserten som var Friterad munk, fylld med lemon curd, serveras med blåbärsglass. Lennart valde Ostar från Skärvångens bymejeri serveras med havtornsmarmelad

IMG_0042

Så här nöjd ser man ut efter det.

IMG_0046

Kaffe efter det med underhållning av en kille som såg ut som han skulle ha spelat i ACDC eller något annat hårdrocksband, men han spelade allt från ballader, visor och jazz. Där satt vi och njöt tills klockan blev midnatt.

IMG_0050

Hotellet har funnits i många generationer och har blivit tillbyggt om ombyggt många gånger.

IMG_0055

Akta huvudet! Här, kan man se hur det ha kunnat sett ut för väldigt många år sedan

IMG_0052

Visst är det fint!

IMG_0049

Söndag förmiddag efter en helt otrolig frukostbuffé, beger vi oss hemåt. 

IMG_0057

På resan hem igår  blev det ett besök på Leksandsbröd som jag passerat ute på stora vägen så många gånger men aldrig besökt. Det var det väl värt. På hemvägen blev det också ett fikabesök hos Majbritt och Gunnar i Fagersta . Lennarts bror och svägerska, där den älskade hojen står i väntan på premiärturen. Lennart provade att starta den och med lite färsk soppa startade den snällt.

Ja, det var den helgen det,  som gav mig lite kraft och ork att ta itu med det som väntar senare i veckan.

Kommentarer

  1. Vilken helg Karin! Snacka om att ladda batterierna.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Wow sa mysigt det sag ut! Det var ni varda. Det ar sa himla kul att du skriver blogg sa att man far lite koll har borta. Det far du en extra kram for.
    Puss och kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala