Sverige

 

IMG_0014

Jag hade aldrig set programmet Sommarkväll tidigare, men fastnade framför tv mellan 10,00-11,00. (Får man lov till när man har semester och det är mulet)Marie Särnholt var programledare med den äran. Många skratt men också gråt! Anders Timell som man kan tycka vad man vill om. Men fick mig att skratta gott många gånger. Lill-Babs still going strong. Snyggaste ishockey målvakten någonsin, inte nog med det. Väldigt ödmjuk. Shirley Clamp som sista gäst sjöng Sverige en låt som Kent gjort på sin CD som kom ut 2002 (Skitbra nu när jag lyssnat på hela CD). Det var den som satte fart på både tankar och tårar. Det blev prat om utlandsflytt eftersom många av gästerna bott och levt utomlands. Då det ligger mig nära så gick naturligtvis tankarna till mina pingviner. Vad kommer dom att sakna från det landet som fostrat dom. Det gästerna räknade upp var i tur och ordning, traditioner, årstider,snapsvisor, en svensk sommardag när den är som bäst. Och hur hanterar man det? Antagligen väger  man det med allt det positiva man har fått i det nya landet. Och man får någon slags balans. Och det viktigaste av allt att vi inte glömmer vårt gamla hemland. Men också kunna njuta av sitt nya land och plocka godbitar ur båda kakorna.

Om man då tänker i omvänd ordning! De invandrare som kommer till vårat land och upplever just de här sakerna som våra utlands svenska räknade upp. Traditioner, de har ju sina som de tagit med sig, som vi kanske höjer ögonbrynen för. Årstider som ju måste vara det största för de som tex kommer från Somalia eller däromkring. Tänk själv –25 och meterhöga snödrivor! Snapsvisor, ja jag vet inte, men dom har nog varken hört eller sett något liknande. Framför allt hur vi blir efter några snapsvisor med tillbehör! En Svensk sommardag när den är som bäst, ja det kan dom ju inte tycka något negativt om, jo kanske förresten, vi plockar ju av oss det mesta vi har på oss och det kan ju störa många som inte är vana med det.

Något vi kanske borda kunna och förstå mer av. Jag träffar ju många med olika bakgrunder och tycker det är väldigt intressant att fråga om olika kulturella skillnader  från deras hemländer. Och jag lovar er, dom skiner som solen och älskar att berätta varför deras 3 dagar gamla baby har kajal målad runt ögonen. De är också stolta över sitt ursprung, men kanske av olika anledningar varit tvungen att lämna sitt hemland. Mer respekt skulle jag önska vi hade för våra invandrare. Det är bara att tänka tvärtom ju!

Kära nån så allvarligt det blev. Nu till kvällens aktivitet! Som ni ser lyser solen ikväll klocka 20,00. Yes, då blir det en sväng på stans pubar med älsklingen och goa vännerna Helen och Edvin. Mer om det imorgon.

IMG_0015

Tack för idag. Sommarvarma kramar från mig bakom tangentbordet.

Kommentarer

  1. Det låter som ett trevligt TV-program. Vi har ju inte bott utomlands så länge än så än så länge saknar vi inte någonting förutom familj och vänner.
    Vi trodde att vi skulle sakna knäckebröd men det finns ju att köpa här och då var det inte så gott längre :)
    Vi är väldigt glada över att vara svenskar men för oss känns ännu bättre att vara svensk utomlands. En fantastisk känsla!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala