Vita fläckar på kartan och spökerier

 

Måndagen var det lite halvtaskigt väder så det blev att sitta och läsa/lyssna. Fram på eftermiddagen så började det krypa i benen så vi beslöt att utforska några av mina vita fläckar på kartan.  Räknade ut att jag bott i Stockholmsområdet i 31 år sammanlagt. Men i vissa områden har jag aldrig varit. Jag hade aldrig varit i Vällingby centrum.

Eftersom det är K-märkt och jag har genom åren hört mycket talas om det, så fick det bli en tur dit. Intressant!

Jag hade tyvärr tråkigt nog glömt kameran. Så jag har snott bilder från nätet. Så här ser den nya delen ut. Tyvärr är det redan affärer som flytt. Antagligen för lite kunder och för dyra hyror kanske. Men häftigt var det.

Färden gick vidare till Blackeberg. Jag var dit för ca 20 år sedan och hälsade på en gamling på sjukhuset i Blackeberg, den här delen har jag inte sett. Skitsnygga hus må jag säga.

Hit åkte jag av nostalgiska skäl. Åsa, du känner nog igen dig! Jag blev påmind om stället när jag läste Pingvinernas blogg. Här slet jag i 1,5 år med privat hemtjänst i början på 90 talet. Städade stora Brommavillor. Åsa arbetade på timmar under en kort tid. Elfvinggården ligger otroligt vackert uppe på en höjd ovanför Alvik. Det såg likadant ut i dag. Och Åsa, hemtjänsten finns kvar. Om det är samma vet jag inte.

IMG_0001

Den här lilla frusna Thailändskan trivs inte i vårat klimat, det är en sak som är säker. Det här fotot tog jag i februari.

IMG_0042

Så ser den ut idag. Jag får nog klippa ner den till vintern så den får vila. Eller är det någon hibiskusproffs som har andra idéer?

IMG_0044

Otoligt vacker liten Thailändska.

Ja, spökerier då! När vi kom hem efter att ha varit på Nåttarö så var jag säker på att det hade varit inbrott i lägenheten. Men så var det inte. Tavlan ni ser till höger hade av någon anledning rasat ner från väggen och tagit med sig min fina Höganäs ljusstake, en keramikskål med en igelkott på som jag köpt i Söderbärke. Glaset på tavlan låg i tusen bitar runt om i hela vardagsrummet. Mest ledsen är jag för keramik ljusstaken. Jag tror inte att det går att köpa nya koppar till den. Inte nog med det.

Idag när jag kom hem efter att ha varit hos Lennart ett par dagar så hade en läderrem gått tvärt av som spegeln i hallen hängde uppe med. Men spegeln höll som tur var. Är det någon som försöker säga något, eller?

Den som lever få se, skulle mormor ha sagt.

Ha de!

Kommentarer

  1. Och jag har ju gått 1 termin i gymnasiet i Blackeberg! Och heller aldrig varit i Vällingby (vare sig i centrum eller annanstans!)

    //Marie

    SvaraRadera
  2. Visst finns det många vita fläckar på kartan. Lite konstigt faktiskt.
    Jag har faktiskt tänkt en del på det gamla hemtjänstjobbet sista tiden. Inte så konstigt kanske efter som jag jobbar med typ detsamma nu :)
    Men oj vilka spökerier. Är det mormor som försöker säga någonting eller håller dina grannar på att banka hårt i väggarna när du inte är hemma?
    Hoppas att ni får fortsatt massor av sol och värme. Kram.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen bra början

Boul igen

Fyra mil norr om Uppsala