Äntligen säger nog Harry

 

IMG_0002

Men hos oss lämnar hon en stor tomhet. En märklig känsla. Både en befrielse att hon slipper leva det livet som hon gjorde de sista året, isolerad i sig själv och en sorg över att hon är borta. 

IMG_0009

Det var en fantastiskt ljus och vacker begravning lilla Dalens kapell i Tumba. Där hon nu ska spridas i minneslunden. Det sägs ju “i ljust minne bevarad” och det är verkligen så vi ska minnas mamma, mormor, gammelmormor och mormorsmormor. Jag tror de bästa åren i mammas liv var de åren de hade sitt Masbyn. Många av oss, inte minst barnbarnen har minnen därifrån.

IMG_0014

Kistdekorationen blev så fin. Mamma älskade rosa och lila och så fick det bli. Och ett hjärta skulle det vara.

IMG_0015

Barnbarnen lade hjärtan med namn på som hon fick med sig på resan.

IMG_0016

Några kunde tyvärr inte vara med. Jag tänker särskilt på Lennie som hon och Harry betytt så mycket för. Men han, Sofi och Åsa var med ändå i allas våra tankar. Och tänk att dom flesta av oss hann säga adjö till henne innan hon släppte taget om livet. Nu har hon det skönt lilla mamma. Ja, hon var verkligen liten på slutet där hon låg.

IMG_0008

Väldigt vackert! Och en så fin kvinnlig präst som efter griftetalet läste upp vad Sofi hade skrivit strax efter hon fått veta att hennes gammelmormor gått bort. Det var mycket tårar och svårt för oss alla. Hon har genom åren betytt så mycket för så många.

IMG_0018

Men det var inte bara tårar, det var mycket skratt också. Efter begravningen samlades vi i Klockargården, där vi också var när Harry begravdes. Vi barn hade med oss album. Här är Gun, jag, Ulla, Marie och Christer. Album som vi inte sett på massor av år. Även album från både mammas och pappas liv.

IMG_0019

Här är det lillebror Eddies hörna med Elin, Robin och Robins flickvän. Robin som spelade så vackert i kapellet.

IMG_0020

Här är det nog Ullas och min hörna i så fall! Till vänster Marie och inne vid fönstret sitter Ullas Peter och bredvid honom han bror Zandor. Gun ser ut att övervaka det hela.

IMG_0025

Här har vi storebror Leif, hans fru Ingrid, Mia och Stefan, jag och halva Lennart. Rita lyckas jag inte fånga på något foto. Ja, nog var det många goda skratt alltid. En del av barnbarnen såg kort från det dom var små för första gången.

IMG_0027

Efter att vi skildes åt och det var städat och diskat så åkte jag och Lennart ut till kapellet och kikade på blommorna innan vi körde hem., för i morgon har nog rådjuren käkat upp det mesta. Och tänk, det tror jag mamma skulle tyckt om som den sanna djurvän hon var.

IMG_0031

Nu ska hon vila där med sin Harry, Lisa och Gösta.

Sov gott lilla mamma

Kommentarer

  1. Oj josses. Nu sitter jag pa ett internetcafe och tararna rinner. De tror nog inte att jag ar riktig klok. Vilken fin begravning det ser ut att ha vart. Kul att nastan alla var dar. Ja nog sager nog Harry antligen nu.

    Kram pa dig

    SvaraRadera
  2. Hej svaris,
    Ja mina tarar steg ocksa i ogonen har pa internetcafet.
    Vi skulle sjalvklart ha varit dar bada tva men ni har funnits med i vara tankar har pa avstand.

    SvaraRadera
  3. Tårarna kom på mig också. Du skriver så fint Karin. Ha det så jättebra.
    Helén

    SvaraRadera
  4. Väldigt fina bilder Karin. Det var en mycket vacker begravning. Kul att träffas också. Kram!

    SvaraRadera
  5. Otroligt fina kort Karin!Det var en riktigt fin begravning och många fina minnen som man fick dela med Er alla...På många av bilderna verkar vi väldigt glada!Der är ju just det man blir när man tänker på Farmor och Harry!Först gråter man för att de försvunnit från oss, men sen minns man deras humor,omtänksamhet och värme och blir lite gladare! Saknar dem oerhört!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Ja det är väldigt tomt efter dem. Men i verklig mening,I ljust minne bevarad.
    Tack, alla ni som har kommenterat på min blogg och på facebook Där finns alla foton i ett album

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala