Natur rutan

 

IMG_0001-1

Håller med alla som säger att lördag morgon är den bästa på hela veckan. Eftersom vi var i Stureby så var det jag som så småningom fick masa mig upp ur sängen och fixa frukost. Sedan for Lennart hem och skulle städa av lite och packa för en dag i det fria. Efter lite köksbestyr och bloggning så tar jag 163an och beger mig till Älvsjö för att åka pendeln till Väsby.

IMG_0009-1

Och det var hit vi skulle! Till Hjälstavikens naturreservat! Påstod i förra bloggen at den hette Hjälmstaviken. Fel! Hjälstaviken skulle det vara.

IMG_0003-1

Det här är vad som möter oss när vi kommer dit. Backarna är fulla av vintergäck, blåsippor och vitsippor. Så fint.

IMG_0004-1

Visst är dom fina!

IMG_0005-1

Här på bergsknallen ska vi inta vår lunch.

IMG_0006-1

En något konstig meny får jag säga. Förrätt.Västerbotten paj. Varmrätt, (håll i er nu) bruna bönor och falukorv ! Efterrätt blev det också. Jordgubbar, meloner bananer och några lime skivor. Finns inget så mysigt som att få äta ute i Guds fria natur.

IMG_0007-1

Utsikten är det inget fel på. Efter maten sträckte vi ut oss i solen. Så himla skönt.

IMG_0008-1

Tänk att lite mossa och en torr kvist kan vara så vackert.

IMG_0010-1

Leendet ser liite ansträngt ut. Tog väl lite för lång tid innan det blixtrade kanske!

IMG_0015-1

En ek sägs växa i 300 år, vila i 300 år och dö i 300 år. Man lär sig alltid något nytt.

IMG_0013-1

Här, där Lennart står, påstår han att jordens mitt är. En favoritplats för honom.

IMG_0026

Blomsterrika Parnassen
I södra delen av naturreservatet ligger Stora Parnassen. Det är ett lummigt område som tidigare var en del av Ekolsunds slottspark. Från Parnassens parkering stiger man in under lövträdens tak i en fantastisk grönska. Under våren ståtar gulsippor och vitsippor med sin blomsterprakt. En knappt 1 km lång stig går genom området, bort till en utsiktsplats och tillbaka. Ta med fika, slå dig ner vid utsiktsplatsen och lyssna på fågellivet omkring dig. Helt underbart!

IMG_0027

Undrar vem som bor här?

IMG_0022

Som ni vet så älskar jag bänkar. Här kan man sitta och vila när man tar sig över träsket.

IMG_0018

En bra bit att gå. Häftigt!IMG_0028

Söndag fick jag ligga kvar och gotta mig i tidning med en kopp the. Känns så lyxigt. Sedan bar det av in till huvudstaden. Sallad på kajkanten nedanför Vasamuseet i solen. Vi hade bestämt att gå Djurgården runt.

IMG_0031

Här i det huset ska jag bo nästa gång jag flyttar ! Tror jag i alla fall! Drömma måste man få göra ibland. Vardagen blir lite roligare då. Eller hur?

IMG_0033

Hit kom vi! Där var det stopp! På andra sidan vattnet kan man se Djurgårdsbrunns Värdshus. Om vi skulle ha tagit oss dit hade vi fått simma. Och min vän är inte så förtjust i det elementet. Vattnet alltså! Bron var avstängd och då hade vi gått i drygt en timme. Så det var bara att vända om.

IMG_0035

På väg tillbaka passerade vi Rosendals trädgård där vi skulle ha fikat. Men det var sådana hemska köer så det blev inget av med det. Efter nästan ha promenerat i tre timmar satte vi oss på spårvagnen vid Skansen och steg av på Hamngatan. Så det fick bli en yoghurtglass i Gallerian och kaffe i Stureby.

IMG_0037

Så kan också en bänk se ut! Visste inte riktigt om det var en bänk eller ett cykelställ !

Nu tar vi nya tag med veckan som kommer. Jag tror att häggen blommar i Påsk. Vore inte det härligt så säg.

Ha det gott

Kommentarer

  1. Vi håller tummarna på att häggen blommar till påsk. Härligt med värme och sol. Det känns på facebook att våren kommit till Sverige. Alla blir liksom mycket piggare och gladare. Det som kan vara lite trist när våren kommer är just det faktum att alla "sitta-ute-platserna" på uteserveringar, blir så förbannat knökfulla. Åsa och jag gick till Mälarpaviljongen förra våren och fick nästan lite panik av hur packat med folk det var. Tur att man kan ta en egen filt och njuta av lugnet lite var som helst.

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Glass i gallerian är inte helt fel det heller, inte så mysigt kanske men gott.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den var jättegod. Melonsmak. Mums

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala