Nu ska hon i, Greta !

 

IMG_0001

Här kommer vännen med middagsmaten. Gud, så bortskämd man blir, kyckling med tagliatelle och citronsallad (Jättegott) hem till dörren levererat av en snygg och trevlig man på motorcykel som stannar över natten. Vilken matleverantörTummen upp

IMG_0004

När jag bodde i Hammarbyhöjden så hade jag den vackraste väg man kan ha till jobbet. Jag följde Hammarbykanalen(osäker om den heter så) ända från slalombacken utmed Hammarbysjöstad, tog sedan färjan över till Södermalm och gick hela vägen till SÖS. Uppför Årstaberget genom koloniområdet och så var jag framme. Så vackert alla årstider. Har saknat den vägen så, även om min nuvarande väg också är fin, bitvis iallafall. Så idag blev det buss 144 till Gullmarsplan och därifrån gick jag ner till vattnet och följde Årstaviken till SÖS. Jag får då syn på denna Pippi i vattenbrynet. Är det någon som vet vad det är för  gynnare? Knallröd på näbben och lite för stora fötter.

IMG_0006

Har ni sett häggen?

P5110035

Snart ser den ut så här! Fotot är taget Pingstdagen 2008. En magisk vacker, stilla morgon på väg till SÖS.

P5110033

Ruggugglan låg också där i det spegelblanka vattnet.

P5110043

Den här kolonilotten är så himla fin. Det här fotot är också från samma morgon 2008.

IMG_0021

Och så såg den ut i morse. Men snart så!!

IMG_0008

Den här killen mötte jag också i morse. Eftersom hungern var starkare än motionslusten så blev det ingen promenad efter jobbet igår. Alltså inga tussilago letning.

IMG_0012

Ur led är tiden. Idag såg jag vitsippan ut i backarna stå. Den ska ju komma efter  tussilago och blåsippa.

IMG_0013

Längst där borta ser ni gamla Årstabron. Parallellt med det går nya Årstabron som jag vanligtvis tar mig över på väg till jobbet.

IMG_0022

Ja, nu ska hon snart i, Greta! Det putsas och fejas och suget är stort att få sjösätta sina båtar. Jag vet hur det känns! Vilken känsla det är! Och plötsligt är det tomt på platsen där alla båtar ligger i väntan.

IMG_0010

Mittemot där båtarna nu ligger finns ett favoritställe som många Stockholmare inte tänker på. Här kan man sitta och sippa på ett glas vitt i sin hand och och se på båtlivet på vattnet medan solen går ner. Ligger till vänster nedanför Clarion hotell  IMG_0016

Julrosorna blommar nu i koloniträdgårdarna.

IMG_0023

När jag gick hem satt det en kille och fotade den här nästan uppe vid Gullmarsplan. Jag var tvungen att stanna och fråga om jag också fick plåta den, ja sa han om du inte lägger ut den på Facebook så gick det bra, Den är alltså arrangerad, men visst är den fin? Han var fotograf på tidningen Metro och skulle användas där i något ändamål.

Ha det så bra alla där ute

Kommentarer

  1. Härligt så bortskämd du blir med matleveranser direkt till dörren :)

    Jag kan inte just någonting om fåglar men vi kan väl kalla den rödnäbbad storfot.

    Där nere vid båtarna har Åsa och jag varit med några gånger och druckit en öl eller ett glas vin. Jättemysigt så fort det blir lite varmt och grönt ute. Jag tror bestämmt att du längtar efter grönskan ;)Snart kommer den...

    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala