En Grek är alltid en Grek och jag älskar dom alla

Typisk Grekisk lunch

Igår vid tretiden slog den till. Jag drabbades av Greklandsfeber.  Jag hade kunnat ta mig ut till Arlanda och tagit första bästa flyg. Mobilen ringde precis när jag hade stängt mottagningen. Och jag ser ett telefonnummer som såg bekant ut med många siffror.

P8310110

Det var från en vän som vi blev bekant med på Thassos för tre år sedan! Hur i allsin dar kunde hon komma ihåg mig? De har ju massor med turister varje år!Hon och hennes man George hade en smyckeaffär. (Kanske av den anledningen:-) Vi gick förbi där nästan varje dag och pratade lite. Efter några dagar ville dom visa oss lite av staden Thassos. Det här fotot är från en kväll på ett jätteflott hotell där vi hamnade och det dracks några drinkar.

P8310107

Här sitter vi uppradade. Helen, Babben och jag. Brun/röda som bara den.

P8260024

Kvällen efter så ville de bjuda med oss till några vänner som var på besök i staden. Genom ett språkligt missförstånd så hittade vi inte varann på natten när de stängt sin affär vid ettsnåret. Så vi började gå hemåt till hotellet, helt plötsligt kommer hon farande på sonen cykel och frågade var vi tagit vägen. Hon hade då cyklat runt och letat efter oss. Det slutade med att vi kom hem vid fyratiden efter en väldigt blöt och trevlig fest.

DSC00261

Ja det här är också Thassos. Jag tror att han också heter Georgos (det heter dom flesta greker). Den här mannen är konstnär och vi träffades första gången på stan. Han hade sin atelje inte långt ifrån där vi bodde. När vi kom dit frågade han om han fick bjuda på några fikon. Och det fick han förstås. Det var en av de första dagarna vi var på ön.

DSC00278

Vi åt färska fikon, melon, banan, grekisk youghurt och grekisk honung varje dag på vår semester

P8230078

Det här är också grekisk semester. Att leta sig fram mellan byarna på moppe

DSC00212

Det här också typiskt! Undrar var hälsovårdsmyndighetena i Sverige skulle säga om det här?

Ja tillbaka till verkligheten nu!!

IMG_0355

Jobbet kallar. Jag känner mig så hurtig och duktig som går till och från jobbet. Och tjänar en massa pengar. Inte på SÖS med jag sparar 40 kr varje dag vägtull) + parkering i garaget 30 kr. Och får motion och en bättre hälsa. Har tappat drygt 6 kg på kuppen. Bra va?

IMG_0357

Ja åter på jobbet och det känns bra. Träffar så många glada och lyckliga föräldrar och söta bebisar förstås. Ser ni Albin i mitten däruppe?

IMG_0351

Också vi bor i ett vackert land. Just nu är det väl som allra vackrast(har jag sagt i flera veckor nu)

IMG_0348

Och nu är det väl snart slut på skomakarens semester. Mellan hägg

IMG_0352

och syren har den stackarn semester.

IMG_0359

Igår var jag hembjuden på en trerätters hos min gamla arbetskompis från 80-talet, Irene. Jädrars vilken middag! Vi träffas några gånger per år och äter gott. Man ska  vara rädd om sina gamla vänner och det är så roligt att prata gamla minnen. Oj vilken tid det var att jobba på 80-talet.

IMG_0362

Chilikyckling med färska betor, bacon och getost på en bädd med babyspenat. Finns på www.recept.nu

Nog för idag! Nu ska jag ta hand om min balkong. Resultatet kommer här framöver.

Var rädd om er!

Kommentarer

  1. Åhhh, nu får vi också Greklandsfeber. Grekland har verkligen en speciell plats i ens hjärta. Fin Greklandshistoria.

    Åhh så grönt och fint det är nu i Sverige. Härligt!

    Grattis till viktminskningen. Livet blir liksom lite roligare när man tappar några kilon. Kul också att du och Irene träffas fortfarande och äter middagar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Blogger krånglar när man ska lägga komentarer :(
    Vad ville grekiskan då?

    SvaraRadera
  3. Ja, hon ville bara hör det var och tyckte att vi skulle ses i sommar och berättade om sin familj, hon kom också ihåg att jag gett ut en CD och frågade hur det gick. Ja lite allmänt prat helt enkelt

    SvaraRadera
  4. Vad kul! Häftigt att kunna hålla kontakten sådär. Du skulle ha frågat om hon var på facebook, då blir det ju ännu enklare att hålla kontakten.

    Grattis Karin, vad bra det går för dig med viktminskningen. Fantastiskt!

    Maten ser sååå god ut. Ska spara receptet i mina gömmor.

    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala