Motion

Får jag i alla fall !

Och om du tar ett par stavar i händerna ökar du belastningen på cirkulationen markant och förbränner ännu fler kalorier. I genomsnitt ökar energiförbrukningen med 20 procent jämfört med gång utan stavar - och man har uppmätt en ökad energiförbrukning på upp till 46 procent.
Stavarna gör att du kan ta längre steg och på så sätt aktivera både lårens baksida och sätesmusklerna. Eftersom du konstant tar i med stavarna ger du kroppen en skjuts som hjälper till att öka farten, samtidigt som du avlastar knäna. Stavarna främjar även rotationen i ryggraden, vilket också ökar steglängden och energiförbrukningen. Så det så!

IMG_0007

Dessutom får man uppleva naturen. Eftersom jag sköter motionerandet på väg till och från jobbet ca 15 km dagligen så slipper jag byta om och iväg till något pass när jag kommer hem. Tröttsamt tycker jag! Den här årstiden är ju så underbar. Och ju äldre man blir ju grönare och vackrare blir det.

Maten kan vara ett problem tycker jag. Äter nog för lite på dagen lunch vid 11,30 Oftast en sallad eller en halv omelett och grönsaker förstås och sedan en banan innan jag stavar hem, då är jag så hungrig och trött så jag skulle kunna äta en mindre häst, tror jag. Men lite disciplin har jag ändå. Så det går framåt.

Hurra va ja e bra

Ha det gott och var rädd om dig

Kommentarer

  1. Så du kör stavgång Karin? Jag är lite sugen då jag tror att det skulle vara otroligt bra men det skulle kännas lite udda då ingen riktigt har fattat det där med stavgång här. Det går en lite udda karl i parken med stavar men annars ser man sällan någon.
    Vad duktig du är med både mat och motion, heja dig!

    SvaraRadera
  2. Men det är ju så mycket jobbigare att gå med stavar så varför skulle man göra det. Närå.

    SvaraRadera
  3. Haha, Åsa. Men du gymmar ju efter jobbet. DET är jobbigt och tråkigt tycker jag. Har börjat många gånger och slutat lika många gånger.
    Anna, jag var en av dom första som stavade i Ängelholm. Började efter min diskbråksoperation! Gick just imorse och funderade på hur länge jag stavat och kom fram till att jag haft mina stavar sedan år 2000. I början fick jag många kommentarer.
    Du, du har glömt något (skidorna) eller hur är föret idag? Men sånt får man sätta sig över. Älskar mina stavar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala