Här någonstans börjar semestern

2011-05-9

….2 glas bubbel på söndags eftermiddagen på Lennarts terrass i Väsby efter jobbet. Nu är det bara ledigt som gäller. Jag är bra på att fokusera på det roliga i livet. Lägger det som varit och det som man inte kan göra något åt, bakom mig. Det är en bra egenskap som jag är glad att jag har. Mina fina döttrar har också ärvt den egenskapen. Det är väl ett arv att förvalta om något? Eller hur? Så mycket annat finns nog inte att ärva. Jag reser nog upp det som finns! Våren har varit tuff på många sätt men nu är vi på väg mot nya mål. 

IMG_0084

Måndag morgon passerar vi Alperna på väg att snart landa i Milano. Jag som tidigare varit fruktansvärt flygrädd har släppt det, i alla fall känns det så nu. En fin flygtur var det, klart och molnfritt. 

IMG_0090

Det gick väldigt smidigt efter vi landat. Bussen stod utanför terminalen så det var bara att hoppa på. Det tog ca 20 min in till Milano. Bussen stannade utanför Centralstationen som är en kolossal byggnad

IMG_0124

Vi landade vid 11.30 tiden så vi hade hela måndagseftermiddagen att utforska Milano. Vad vi ville se var Centralstationen, Domen och Galleria Vittorio Emanuele II

IMG_0091

Men först till hotellet. Vi bodde på 10 våningen och såg stora delar av stan ovanifrån

IMG_0116

Hissen upp var en  upplevelse bara den! Till dig Ewa, kan jag säga, du hade nog hellre traskat med både ryggsäck och 2-3 resväskor, till 10 våningen. Jag vet inte varför den såg ut så men förmodligen var det väl någon reparation som de höll på med. Upp kom vi i alla fall! Och ner också! Och det det fanns en annan hiss bredvid som var hur flott som helst. Vi bodde helt centralt 10 min promenad från centralstationen, på Ibis hotell. Kan rekommenderas. Fräscha rum och billigt. Man ska ju ändå bara sova!

IMG_0087

Solen sken och det var ca 25 grader. Underbart! Det första man gör då är sätta sig på Café och planera nästa mål. Nu Galleria Vittorio Emanuele II. Som också var en upplevelse!

IMG_0101

Det var fina gatan det!

 IMG_0102

Det var inte här jag handlade!

IMG_0103

Och inte här heller!

IMG_0104

Utanför gallerian med dom fina affärerna ligger domen. Oj vilken byggnad! Hur bar man sig åt på den tiden? “Historien tog sin början i gryningen av det fjärde århundradet då Saint Ambrosius av Milano lät bygga den “nya Basilikan”. År 836 byggdes ännu en kyrka intill, men när de båda byggnaderna skadades i en eld 1075 byggdes de om till Domen”. Helt fantastiskt!

IMG_0108

Bara dörrarna var ett konstverk.

IMG_0105

Strax utanför domen måste väl ändå konstmuseet ligga?

IMG_0113

Nu börjar det bli kväll och vi börjar leta matställe. Vi upptäckte något som jag i och för sig hade läst om. Men det såg lite märkligt ut! Om man drack drink så åt man gratis buffé på dom flesta restauranger. Efter att vi ätit så strövade vi hem mot hotellet i den ljumma kvällen

Sedan hade vi ju ingen tid att passa på tisdag och vi hade ju sett det vi ville dagen innan så vi strövade planlöst omkring. Drack lite…

……Prosecco. Det är ett mousserande vin från norra Italien. Namnet har tidigare även använts för en sort av vindruva. Iskallt bubbligt och inte så alkoholstarkt. Gott så in i, ja ni vet.

IMG_0097

Halva nöjet är ju som ni vet mat och dryck upplevelser när man är ute och reser. Och mycket blev det. Men det är väl bara att gå och äta som vanligt när man kommer hem.

IMG_0122

Lunch intogs i en park.

IMG_0123

Väldigt grönt och fint.

IMG_0114

Jag har en förtjusning att titta in på fina innergårdar. Här är en av dom!

IMG_0119

Här en annan. Nu mina vänner fortsätter resan i morgon. Mot Varenna!

Håll till godo så länge

Kommentarer

  1. Och jösses så härligt ni ser ut att haft det!
    Kram från oss på Koh Lanta

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen härligt ut. Jag kände till och med igen mig på flera av Milanobilderna. Det är så kul att få följa med på er mysiga resa.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Joho du Karin, det hade inte funnits på världsgatan att jag skulle åka den hissen, tänk vad motion jag hade fått, bärande på resväskorna.
    Vilka fins bilder du har tagit.
    Kramar Ewa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Boul igen

Ingen bra början

Fyra mil norr om Uppsala